شرکت پخش, صنعت پخش

مرچندایزینگ؛ هنر چیدمان فروشگاه

مرچندایزینگ واژه‌ای است که در ارتباط با نحوه ارائه محصولات به مشتریان به کار می‌رود. این روش هم به مشتریان کمک می‌کند تا به راحتی اقلام مورد نیاز خود را پیدا کنند و هم از آنجایی که به گونه‌ای طراحی شده است که توجه مشتری را به سمت خریدهای بیشتر جلب می‌کند، از این طریق تشویق آن‌ها به خریدهای اضافی نیز می‌شود. اصول مرچندایزینگ به شما کمک می‌کند تا قفسه‌های سوپرمارکت را به بهترین شکل ممکن دسته‌بندی کنید و همچنین موقعیت دقیق هر محصول را در آن‌ها مشخص نمایید تا بهترین تأثیر را بر روی مشتریان داشته باشد.

مرچندایزینگ

مرچندایزینگ یک فرآیند هیجان انگیز است که به طراحی قفسه‌ها و نمایش محصولات در سوپرمارکت کمک می‌کند تا فروش‌ها را به حداکثر برساند. این روش از دید علمی بررسی می‌کند که چگونه مشتریان رفتار می‌کنند و چگونه می‌توان با ارائه‌ی مناسب محصولات، یک تجربهٔ خرید جذاب برای آن‌ها ایجاد کرد.

چگونگی ارائه کالاها در فروشگاه

مقاله انتشار یافت! آیا به خوبی مطلع هستید که چگونه می‌توان با مرتب کردن و تنظیم قفسه‌های سوپرمارکت، مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب کرد؟ زمان صرف شده برای برنامه‌ریزی چیدمان قفسه‌های سوپرمارکت، بسیار ارزشمند است. وقتی کالاها به خوبی مرتب شوند، مشتریان با خرید اضافی مواجه می‌شوند که حتی در نظر داشتن نداشته‌اند. در این جا، به بررسی چند نکته کلیدی برای بهبود چیدمان قفسه‌های سوپرمارکت می‌پردازیم تا فروش شما را افزایش دهد.

کالاهای پرمصرف را در انتهای فروشگاه بچینید.

وقتی به فروشگاه می‌روید شاید تازه متوجه شوید که برای رسیدن به کالاهایی مانند شیر و ماکارونی که بیشتر احتیاج دارید، باید از کنار کالاهای کم‌مصرفی در قفسه‌های جلویی فروشگاه عبور کنید. این می‌تواند باعث شود که در طول راه چیزهای اضافی را خریداری کنید که یا فراموش کرده بودید یا حتی از وجود آنها اطلاع نداشتید.

مسیر منتهی به انتهای فروشگاه با محصولات با حاشیه سود بالا پر شود

برای مثال دستمال توالت که حاشیه سود بیش از 70٪ دارد در کنار مسیر قرار گیرد. این نوع چینش همچنین یک یادآوری مناسب برای مشتریان است و به آن ها می گوید، چیزی را فراموش کرده‌اند، یا در حال اتمام موجودی آن در خانه هستند و باید بیشتر بخرند. این به معنی فروش بیشتر برای سوپرمارکت شما است.

جای محصولات فصلی جلوی فروشگاه است!

در هر فصل سال، بهترین است که محصولات مرتبط با آن فصل را در قسمت‌های جلویی فروشگاه خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا محصولات به موقع به فروش برسند و از کاهش قیمت آن‌ها جلوگیری شود. اگر اقلام فصلی محدودی در اختیار ندارید، می‌توانید به فروش آیتم‌های جانبی مانند آدامس، آبنبات و یا لوازم جانبی در این قسمت بپردازید؛ زیرا این اقلام نیز با استقبال خوبی مواجه خواهند شد.

محصولات و کالاهای عمومی را در قسمت های مشخصی از فروشگاه قرار دهید

این ایده به مشتریان اجازه می‌دهد تا به طور آسان تر با محصولات فروشگاه شما آشنا شوند و ترتیب و سازماندهی محصولات را بهتر درک کنند. با این روش، شما می‌توانید فروشگاه خود را بر اساس بخش‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف سازماندهی کنید تا مشتریان بتوانند به راحتی محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند.

یک اصل کلی: مشتریان بیشتر تمایل دارند به سمت راست گردش کنند

در سمت راست فروشگاه، معمولاً مشتریان پس از ورود به این فضا می‌روند. این نقطه می‌تواند فضای مناسبی برای فروش باشد که باید به خوبی بهره‌برداری شود. همیشه اطمینان حاصل کنید که موارد جذاب و جذاب‌کننده را در این نقطه قرار داده‌اید.

این قسمت که به عنوان “دیوار قدرت” شناخته می‌شود، یک فضای مورد استفاده برای نشان دادن قدرت برند فروشگاه شماست. اقلامی را که جذابیت بیشتری دارند (نه لزوماً پرطرفدارترین‌ها) انتخاب کنید و بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا بیشتر با آن‌ها در ارتباط باشند.

جای کالاهای پرسرقت در انتهای فروشگاه نیست، آنها را در پیش چشم خود قرار دهید

معمولاً نقطه پایانی فروشگاه‌ها به‌عنوان یکی از آسان‌ترین مکان‌ها برای دزدی شناخته می‌شود. این بخش از فروشگاه، یکی از پنهان‌ترین نقاط آن است. بنابراین، بهتر است کالاها به گونه‌ای در قفسه‌های سوپرمارکت ترتیب داده شوند که محصولاتی که ممکن است مورد دزدی قرار بگیرند (مانند لوازم آرایشی) در نزدیکی صندوق یا در مناطق قابل دسترس قرار گیرند. همچنین، اطمینان حاصل شود که نقطه نهایی فروشگاه مناسب نورپردازی شده و دوربین‌های امنیتی نصب شده‌اند.

اقلام جزیی و کم مصرف را در کنار صندوق قرار دهید

اطراف صندوق فروشگاه مکان مناسبی برای عرضه کالاهای ارزان قیمت یا جانبی است که توجه مشتریان را به خود جلب کند، قبل از خروج از فروشگاه. شما می‌توانید این فضا را با محصولاتی مثل آبنبات، باتری، جوراب، لوازم آرایش مو و موارد مشابه پر کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این اقلام باید به نحوی قرار داده شوند که روند خرید مشتریان را مختل نکند. بنابراین سعی کنید که میز یا اطراف آن را با آیتم‌های مختلف بیش از حد پر نکنید. مشتریان باید فضای کافی برای قرار دادن حداقل 10 آیتم روی میز داشته باشند.

نتیجه گیری

نحوهٔ ترتیب دادن قفسه‌ها در سوپرمارکت به گونه‌ای است که تمام کالاهای موجود در فروشگاه به چشم بیایند و توجه مشتریان را به خود جلب کنند، واقعاً چالش‌برانگیز است. نکات اساسی این حوزه که حتماً باید رعایت شوند، شامل قرار دادن محصولات مشابه همراه در کنار یکدیگر و قرار دادن محصولات پرفروش در انتهای فروشگاه می‌باشد.

——————————

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *